Omschrijving

Van assistent naar praktijkmanager… oftewel van collega naar manager. Hoe ga je daar mee om en wat heb je daarvoor nodig?

Op een goeie dag word je gevraagd om naast je functie als assistent(e), ook managementtaken op je te nemen. Het lijkt je leuk, maar hoe reageren de anderen daar op? Van one of the guys/girls ben je opeens een leidinggevende? Hoe pak je dit aan?

In deze 2-daagse cursus ga je aan de gang met de verschillende aspecten die er komen kijken bij die overstap van assistent(e) naar praktijkmanager.

  • Hoe kijken de collega’s tegen je aan?
  • Hoe ga je om met je nieuwe rol?
  • Welke vaardigheden heb je nodig?
Docent(en)

Fenno Moes
Trainer en adviseur

Fenno Moes (1964) Trainer & adviseur. Studeerde in 1989 af aan de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam.

Hij is eigenaar van de Agressieacademie Volgde diverse opleidingen op het gebied van toegepaste psychologie(o.a RET gecertificeerd door Albert Ellis Institute in New York), en behaalde in 2010 zijn Bachelors "Violence Reduction"  aan de Glamorgan University in Wales.

Met enthousiasme en een gezonde dosis humor geeft hij al  meer dan 25 jaar trainingen, workshops  en presentaties aan Tandartspraktijken, handhavers, ziekenhuizen, sociale diensten, GGD's, politie en vele andere organisaties.

Hij is tevens (mede)auteur van "Het grote Beïnvloedingsspel"  en Het Communicatiespel".

Programma

Dag 1: Communiceren als praktijkmanager

Onderwerpen die daarbij aan bod komen:

  • Wat is nodig om helder te communiceren?
  • Congruentie, hoe zorg ik dat het overkomt zoals ik wil dat het overkomt?
  • Effectief leidinggeven, wat past in welke situatie?
  • Macht en gezag, wat onderscheidt deze twee begrippen en hoe kun je je gezag optimaal opbouwen en inzetten?
  • Effectief aanspreken & doorvragen
  • Situationeel leidinggeven, wat is dat en hoe doe je dat?
  • De stok of de wortel, hoe krijg je de medewerker in beweging?

Vervolgens wordt er een actieplan gemaakt, hoe je dit in de praktijk gaat doen. Dit wordt afgestemd met een collega deelnemer.

Dag 2: Beïnvloeden

Onderwerpen die daarbij aan bod komen:

  • Inzicht krijgen in eigen invloedstijl(en), hoe communiceer en beïnvloed ik als praktijkmanager?
  • Hoe ga ik om met weerstand, hoe kan ik anderen meenemen en inspireren?
  • Hoe creëer je optimale samenwerking?
  • Reflectie en actieplan bijstellen, wat ga ik vanaf nu anders aanpakken?
  • Wat heb ik nodig om te overtuigen of te beïnvloeden?
  • Welke beïnvloedingsstijl heeft mijn voorkeur?
  • Hoe geef en ontvang ik effectief feedback?

Op de tweede dag zal ook veel geoefend worden met de docent/ trainer in de rol van medewerker.

Data & locaties

Amersfoort e.o.
21 oktober en 18 november 2022 

Amersfoort e.o.
3 en 17 maart 2023

Amersfoort e.o.
13 en 27 oktober 2023 

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kan/ben je:

  • bewust van je eigen communicatie en het effect daarvan op anderen.
  • de stijl van je leidinggeven aanpassen aan wat jouw medewerker nodig heeft.
  • effectief feedback geven en ontvangen.
  • jouw rol als praktijkmanager duidelijk neerzetten.
Overige info

Studiebelasting
Totale studiebelasting is: 12 uur

Ingangsniveau
Werkzaam in de tandheelkundige praktijk

Certificaat
Na afloop van deze cursus, ontvang je – als bewijs van deelname – een certificaat

Doelgroep
Assisterende en startende praktijkmanagers

 

 

Data

Events & Webinars

Ieder jaar verrast Dental Best Practice weer met gave events! Denk bijvoorbeeld aan hét event voor de balieassistent of de online TV show voor de praktijkmanager! Maar ook onze webinars zijn erg gewild. Bekijk hier de agenda en meld je aan voor één van onze events of webinars.

Het Event voor de balieassistentvr 23 september 2022event
Het Event voor de preventieassistentvr 1 juli 2022event

Accreditaties

KRT Kwaliteitsregister Tandartsen
Q Keurmerk - Keurmerk voor alle tandheelkundige bij- en nascholing
KRM Kwaliteitsregister Mondhygiënisten
Register Preventieassistenten
CRKBO Centraal Register Kort Beroepsonderwijs