Omschrijving

Optimale performance met veel werkplezier!

Een moderne mondzorgpraktijk is een goed georganiseerd bedrijf waar hoogwaardige tandheelkundige zorg op efficiënte wijze wordt geleverd. De patiënten krijgen de aandacht en zorg die zij wensen. Het team gaat met veel plezier naar de praktijk en vindt meer dan genoeg uitdaging in het uitvoeren van de werkzaamheden. De capaciteit wordt maximaal benut waardoor het aantal behandelingen toeneemt en de kwaliteit sterk verbetert.

Daarnaast is de praktijk financieel gezond en is er ruimte om te investeren in nieuwe apparatuur en opleidingen voor het gehele team.

Jijzelf, of je nu tandarts, praktijkeigenaar/tandarts of praktijkmanager bent, ervaart rust en stabiliteit.

Maar hoe dit alles te bereiken en vol te houden? Met behulp van het PDI business model kun je deze doelstellingen halen. Het PDI business model, het voormalige Prism concept, is een bewezen model voor mondzorgpraktijken waarbij werken op meer kamers de kern is.

Tijdens deze nieuwe en unieke 8-daagse opleiding leer je aan de aan de hand van 4 hoofdthema’s werken met het PDI business model, waarbij je deze tijdens de opleiding al kunt implementeren in je eigen praktijk!

Als je het geleerde toepast in de praktijk kun je de investering op korte termijn terugverdienen!

Docent(en)

Verry van Rossum

Als trainer-consultant in het bedrijfsleven heb ik in vele organisaties verandertrajecten doorgevoerd en vele medewerkers gecoacht. In de jaren 90 ben ik gestart met het opleiden van tandartsen in het toepassen van het meerkamerconcept in tandartspraktijk.

In 2006 met de start van Practice Development Institute bv de rechten verworven van het meerkamerconcept zoals dat door Charles Strawn in Nederland is geïntroduceerd. Dit concept is doorontwikkeld tot het PDI Business Model en is daarmee het meest efficiënte organisatiemodel voor een tandartspraktijk.  Hij heeft in vele praktijken dit concept geïmplementeerd tot grote tevredenheid van de praktijkeigenaren die hiermee het mooie maar inspannende werk nog lang met heel veel plezier kunnen voortzetten.

Het is mijn passie om tandartsen te inspireren met nieuwe inzichten en ideeën zodat zij veranderingen in de praktijk durven doorvoeren die hun leven op positieve wijze zal veranderen. De kern daarbij is de efficiëntie sterk verbeteren waardoor er meer gedaan kan worden in minder tijd. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de resultaten waardoor het mogelijk wordt om de financiële toekomst veilig te stellen. Daarnaast zullen de assistentes meer taken gaan uitvoeren en meer gaan sturen zodat de tandarts zich meer kan concentreren op zijn behandelingen. Dit alles heeft tot gevolg dat de kwaliteit zal toenemen, patiënten de werkwijze zeer gaan waarderen en het gehele team met heel veel meer plezier zal werken.

Tijdens de cursussen besteed ik veel aandacht aan de specifieke vragen, zorg dat er veel dynamiek is en dat iedere deelnemer met heel veel nieuwe frisse ideeën naar de praktijk terug keert en morgen direct wil starten met het doorvoeren van het geleerde. 

Programma

Programma:
Deze opleiding is opgebouwd uit 4 hoofdthema’s per 2 dagen.

Dag 1 en 2: Strategisch omgaan met tijd.
In deze 2 dagen maak je kennis met een andere visie op een mondzorgpraktijk en de rol van de tandarts daarin. Je leert hoe een meerkamerplanning wordt opgebouwd en gaat vervolgens aan het werk om je eigen meerkamerplanning te maken.

Dag 3 en 4: Organisatie en processen.
Wat is een goede organisatie strategie in de behandelkamers om uitstekende tandheelkundige zorg te leveren in een meerkamerplanning? De werkprocessen, inrichting van de praktijk en het instrumentarium zijn onderwerpen die daarbij aan de orde komen. Om gezond te blijven werken is ook ergonomisch werken van groot belang. Je leert hoe de tandarts, samen met de assistenten, dat doet in de meerkamer werkwijze.

Dag 5 en 6: Marktbenadering.
De organisatie rondom de medewerkers en de praktijk voor tevreden patiënten relaties. De patiënt enthousiast maken voor een behandelplan met als doel het behoud van het eigen gebit. We gaan je leren hoe je patiënten als ambassadeur van de praktijk kunt zien. Belangrijk daarbij is ook de rol van de Assistenten in het beslissingstraject van de patiënt.

Dag 7 en 8: Ondernemerschap.
Sturen op vooraf vastgestelde doelen met de juiste instrumenten. De rol als leidinggevende, de coach van het team, gaan we bespreken. En hoe kun je de assistenten laten groeien tot verantwoordelijke, deskundige en enthousiaste vaste medewerkers in de praktijk?

Gedragsanalyse
Waarom is de ene tandarts succesvoller dan de andere? Waarom kan de een beter overweg met zijn assistenten dan de ander? Waarom lukt het de ene praktijkmanager wel om alle medewerkers enthousiast te houden en ervaart de ander voortdurend weerstand? Natuurlijk spelen kennis, kunde, opleiding en ervaring een rol. In de meeste gevallen zijn deze verschillen te verklaren vanuit ons gedrag. Om succesvol te kunnen zijn in de praktijk zal je eigen gedrag moeten passen bij het gedrag dat nodig is om je taken goed te kunnen vervullen. Dit gedrag wordt inzichtelijk gemaakt met een TSI-gedragsanalyse van TTI Success Insights. Dit geeft een beeld van zowel het natuurlijke gedrag van een mens als het gedrag dat hij of zij als reactie op de omgeving vertoont. Deze analyse levert je een unieke rapportage op die uitgaat van je individuele gedragskenmerken. Hiermee ben je straks in staat om meer rendement uit je talenten te halen. Voorafgaand aan de opleiding zullen we je vragen aan deze analyse mee te werken zodat je daar tijdens de opleiding al mee kunt werken. Dit betekent een behoorlijke individuele verdieping, maar geeft ontzettend veel inzichten!

Leerdoelen

Na het voltooien van deze opleiding weet je:

  • het PDI business model te implementeren in de praktijk
  • wat een meerkamerplanning inhoudt en heb je handvatten om deze te implementeren in de praktijk
  • alles over werkprocessen en hoe je deze kunt optimaliseren
  • hoe het besluitvormingsproces van de patiënt verloopt en welke invloed het tandheelkundig team daarop heeft
  • hoe je een hoger rendement weet te behalen door te sturen op resultaat
  • welke kengetallen je moet gebruiken om de doelstellingen te realiseren
Data & Locaties

Amersfoort e.o.
vrijdag 13-5-2022 9.30 – 16.30
zaterdag 14-5-2022 9.30 – 16.30
vrijdag 17-6-2022 9.30 – 16.30
zaterdag 18-6-2022 9.30 – 16.30
vrijdag 8-7-2022 9.30 – 16.30
zaterdag 9-7-2022 9.30 – 16.30
vrijdag 29-7-2022 9.30 – 16.30
zaterdag 30-7-2022 9.30 – 16.30

Nijkerk
vrijdag 23-9-2022 9.30 – 16.30                              
zaterdag 24-9-2022 9.30 – 16.30
vrijdag 14-10-2022 9.30 – 16.30 
zaterdag 15-10-2022 9.30 – 16.30
vrijdag 4-11-2022 9.30 – 16.30
zaterdag 5-11-2022 9.30 – 16.30
vrijdag 25-11-2022 9.30 – 16.30
zaterdag 26-11-2022 9.30 – 16.30

Overige info

Studiebelasting
De opleiding bestaat uit 8 lesdagen, start om 09.30 uur en eindigt om 17.00 uur
Totale studiebelasting is: 60 uur

Ingangsniveau
Praktijkmanager

Opleiding
Na afloop van deze opleiding ontvang je als bewijs van deelname, een certificaat

Doelgroep
Tandarts/praktijkeigenaren en praktijkmanagers die de praktijkorganisatie willen optimaliseren om daarmee de resultaten te verbeteren en het werkplezier voor het hele team te verhogen.

Accreditatie
KRT

Data

Events & Webinars

Ieder jaar verrast Dental Best Practice weer met gave events! Denk bijvoorbeeld aan hét event voor de balieassistent of de online TV show voor de praktijkmanager! Maar ook onze webinars zijn erg gewild. Bekijk hier de agenda en meld je aan voor één van onze events of webinars.

Congres Van de eerste ademhaling tot de laatste kies10 maart 2022event
Het Event voor de balieassistentvr 24 september 2021event
Hét Event voor de praktijkmanager20-05-2022event
Webinar Duivelse dilemma’szie data op paginawebinar
Webinar Intervisiezie data op paginawebinar
Webinar Kinetisch (be)vragenzie data op paginawebinar
Webinar Omgaan met stresszie data op paginawebinar
Webinar Persoonlijk leiderschapzie data op paginawebinar
Webinar Teamfasenzie data op paginawebinar
Webinar van DPSI naar PPSzie data op paginawebinar

Accreditaties

Register Preventieassistenten
KRM Kwaliteitsregister Mondhygiënisten
KRT Kwaliteitsregister Tandartsen
Q Keurmerk - Keurmerk voor alle tandheelkundige bij- en nascholing
CRKBO Centraal Register Kort Beroepsonderwijs