Omschrijving

Wil jij graag als mondhygiënist of tandarts binnen de mondzorgpraktijk of op het consultatiebureau meer doen op het gebied van preventie bij de allerjongsten, maar mis je hiervoor kennis en handvatten? De opleiding Preventie voor de allerjongsten is bedoeld voor mondhygiënisten en tandartsen die graag kennis en expertise willen vergaren over preventieve mondzorg bij kinderen van 0 tot 4 jaar. In de eerste 2 levensjaren wordt veel nieuw (mond)gezondheidsgedrag aangeleerd. Denk aan eten, drinken, mondfuncties, tandenpoetsen, et cetera. Daarom wordt binnen deze opleiding de focus gelegd op het vroegtijdig aanleren van gezond (mond)gedrag op het juiste moment, voordat ongezond gedrag een gewoonte is geworden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van motiverende gesprekstechnieken, de fasen van gedragsverandering en kennis over pedagogiek, voeding en logopedie. Hiervoor ga je actief aan de slag met het opnemen van geluidsfragmenten om je eigen gesprekstechnieken en die van je medecursisten te evalueren.

Tijdens de opleiding wordt uitgebreid stilgestaan bij een goede samenwerking met de jeugdgezondheidszorg en wordt er ondersteuning geboden bij een implementatietraject.

De opleiding wordt gegeven door ervaren docenten die o.a. vanuit het Gezonde Peutermonden onderzoek de nodige ervaring hebben opgedaan.

De cursist:

  • Heeft voldoende kennis over gebitsontwikkeling en anatomie
  • Kan het ‘Gewoon Gaaf’ programma toepassen in de leeftijd van 0-4 jaar
  • Kan motiverende gesprekstechnieken toepassen 
  • Kent de fasen en determinanten van gedrag (HAPA)
  • Kan cariës diagnosticeren volgens de ICDAS 
  • Kan ECC/zuigfles cariës herkennen
  • Heeft kennis over (borst)voeding en kent de rol van de kinderdiëtist
  • Kent afwijkende mondgewoonten en kent de rol van de (pre)logopedist
  • Heeft kennis over gezinsdynamiek en de invloed van cultuur
  • Weet hoe preventieve mondzorg op het consultatiebureau geïmplementeerd kan worden en hoe samen te werken met jeugdgezondheidszorg
  • Weet hoe preventieve mondzorg in de mondzorgpraktijk geïmplementeerd kan worden
  • Kan preventieve mondzorg afstemmen op de ontwikkelingsstadia van het kind 
  • Kent veelvoorkomende intra-orale afwijkingen

Liesbeth den Hollander
Docent

Na 25 jaar werkzaam geweest in diverse management en directie rollen binnen kleine en grote organisaties heb ik negen jaar geleden de overstap gemaakt naar doceren en het geven van management en communicatietrainingen.

Toen ik als spreker tijdens de Praktijkmanagers congressen merkten dat er een behoefte lag bij de praktijkmanagers om zich op het gebied van management te ontwikkeling, zijn we de opleiding Management en leidinggeven gestart.

Als docent en trainer word ik door de deelnemers als enthousiast, energiek en motiverend omschreven. De stijl van les geven is die van interactief en positief spiegelend.

Mijn drijfveer om de opleiding te geven is dat ik zie dat deelnemers zich ontwikkelen tot management professionals die hun baan met meer lol, zelfverzekerdheid en grip leren uitvoeren. Tegen mij zeggen ze dan: deze management inzichten hebben mijn werk en leven zo positief veranderd, dat gunnen we iedereen. Daar doe ik het voor!

Marit Verschuuren
mondhygiënist

Mijn droom is een cariësvrije generatie! In mijn werk (en daarbuiten 😊) inspireer ik collega’s en patiënten om te werken aan een (mond)gezonde lifestyle. Ik ben doelgericht, empathisch, leergierig en sta voor kwaliteit en individuele aanpak.

Mijn passies zijn trainen en coaching, het liefst met een groot bereik.

Bernadet Spaan
Tandarts-pedodontoloog

Bernadet Spaan: In 2005 studeerde ik in Amsterdam, aan het ACTA af als tandarts. Vrijwel direct ontdekte ik dat mijn hart ligt bij het behandelen van kinderen en bijzondere zorggroepen. Ik besloot om de specialisatie tot kindertandarts (tandarts-pedodontoloog) te gaan volgen in Amsterdam. In 2009 heb ik mij gedifferentieerd als tandarts-pedodontoloog. 

Sindsdien ben ik werkzaam binnen de bijzondere tandheelkunde (SBT Amsterdam, CTBG Zwolle en al enige tijd volledig bij CBT Vogellanden in Zwolle). Het interdisciplinair werken vind ik erg uitdagend en geweldig. Ik ben dan ook graag intensief betrokken bij de behandeling van bijzondere zorggroepen (kinderen met verstandelijke beperking en/of gedragsstoornissen) maar ook patiënten met aangeboren afwijkingen zoals schisis, ernstige hypodontie en Amelogenesis Imperfecta binnen het CBT en schisisteam isala Zwolle. Daarnaast ben ik momenteel voorzitter van de koepelorganisatie van de Bijzondere tandheelkunde, Cobijt (Centraal overleg bijzondere tandheelkunde).  Op deze wijze hoop positief ik een steentje bij te kunnen dragen in de bijzondere tandheelkunde.

Daarnaast geef ik graag les aan mondzorgverleners.

Om mijn kennis up to date te houden ben ik aangesloten bij onder anderen de volgende organisaties: Cobijt, NVvK, EAPD, IAPD en KRT.

Fenno Moes
Trainer en adviseur

Fenno Moes (1964) Trainer & adviseur. Studeerde in 1989 af aan de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam.

Hij is eigenaar van de Agressieacademie Volgde diverse opleidingen op het gebied van toegepaste psychologie(o.a RET gecertificeerd door Albert Ellis Institute in New York), en behaalde in 2010 zijn Bachelors "Violence Reduction"  aan de Glamorgan University in Wales.

Met enthousiasme en een gezonde dosis humor geeft hij al  meer dan 25 jaar trainingen, workshops  en presentaties aan Tandartspraktijken, handhavers, ziekenhuizen, sociale diensten, GGD's, politie en vele andere organisaties.

Hij is tevens (mede)auteur van "Het grote Beïnvloedingsspel"  en Het Communicatiespel".

Peggy van Spreuwel
Post-doc onderzoeker lectoraat innovaties in de preventieve zorg | mondhygiënist

Mijn passie ligt in het bevorderen van mondgezondheid vanaf jonge leeftijd, met een sterke focus op preventie en samenwerking binnen de zorg. Ik geloof dat goede mondzorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet zijn, en dat preventie hierbij de sleutel is. Om die reden ben ik in 2017 gestart met "Gezonde Peutermonden," waarop ik in 2024 ben gepromoveerd.

Als post-doc onderzoeker bij het lectoraat Innovaties in de Preventieve Zorg en hogeschooldocent aan de opleiding Mondzorgkunde aan de Hogeschool Utrecht, inspireer ik graag studenten en collega’s. Ik ben ervan overtuigd dat we samen kunnen werken aan een toekomst waarin een gezonde mond voor iedereen binnen handbereik ligt. Het is mijn missie om niet alleen de nieuwe generatie op te voeden met een gezonde mond, maar ook om bij te dragen aan de ontwikkeling van duurzame en betaalbare mondzorg die voor iedereen toegankelijk is.

Brenda Grift
Mondhygiënist & Researcher PHD Student bij Lectoraat Innovaties in de Preventieve Zorg

In 2016 ben ik afgestudeerd als mondhygiënist, maar al snel ben ik de praktijk gaan combineren met onderzoek. Na het afronden van mijn master Gezondheidswetenschappen raakte ik betrokken bij het Gezonde Peutermonden project. De preventieve aanpak, de doelgroep en de samenwerking met de jeugdgezondheidszorg spraken mij zo aan, dat ik besloot verder te gaan op dit onderwerp binnen mijn promotieonderzoek. Hierin onderzoek ik hoe mondzorg en jeugdgezondheidszorg op het consultatiebureau het beste kunnen samenwerken om cariës bij kinderen te voorkomen. Mijn doel is nu om mijn passie en kennis over dit onderwerp over te brengen in het onderwijs van de opleiding Mondzorgkunde én nu ook binnen deze cursus.

Denise Leusink
Onderzoeker Lectoraat Innovaties in de Preventieve Zorg | Geregistreerd-mondhygiënist

Preventie, gedragsverandering en creativiteit zijn de aspecten die mij aanspreken binnen de mondzorg. Sinds 2015 ben ik met veel plezier werkzaam in de tandheelkunde en tegenwoordig combineer ik onderzoek met onderwijs en praktijk. Hierbij vind ik het belangrijk om bij te dragen aan een goede preventieve mondzorg waarbij de patiënt centraal staat. In het bijzonder heeft de kindertandheelkunde mijn aandacht omdat ik geloof dat ieder kind het recht heeft om op te groeien met een gezond gebit en de vaardigheden om dit te onderhouden. Daar zet ik me graag voor in, zowel binnen het onderzoek dat ik uitvoer, het onderwijs dat ik geef aan studenten of cursisten én natuurlijk als ik als geregistreerd-mondhygiënist in de praktijk werk. 

Maaske Treurniet
preverbaal logopedist en lactatiekundige

Maaske is preverbaal logopedist en lactatiekundige. Zij is tevens geschoold in OMFT (oromyofunctionele therapie). Ze heeft o.a. ongeveer 10 jaar gewerkt in verschillende ziekenhuizen en als docent bij de HBO-opleiding Logopedie.
 
Sinds 7 jaar werkt ze in haar eigen praktijk Volmondig Logopedie en geeft ook scholing aan diverse gezondheidsprofessionals over eet- en drinkproblemen en mondmotoriek bij jonge kinderen. Dit doet ze interprofessioneel en vanuit de IMH-visie (Infant Mental Health). Op Instagram geeft ze tips aan ouders en professionals vanuit haar professionele expertise (@maaske_volmondiglogopedie)

Studiekosten: € 2400,-

Studiemateriaal: € 50,-

Alle bedragen zijn BTW vrijgesteld

Er mag in termijnen worden betaald.

Studiebelasting
Studiebelasting is 4 dagen 

Ingangsniveau
Mondhygiënisten en tandartsen

Diploma
Na afloop ontvang je – bij het positief afronden van de opleiding – een certificaat.

Doelgroep
De opleiding is bedoeld voor mondhygiënisten en tandartsen die een verbreding van de kennis rondom preventieve zorg bij de allerjongsten willen opdoen. De opleiding vormt een goede basis voor mondzorgprofessionals die op het consultatiebureau aan de slag willen.

Accreditatie
KRM aangevraagd

Events

Ieder jaar verrast Dental Best Practice weer met gave events! Denk bijvoorbeeld aan hét event voor de balieassistent of voor de praktijkmanager! Bekijk hier de agenda en meld je aan voor één van onze events.

Het Event voor de balieassistentvr 19 september 2024event
Hét Event voor de praktijkmanagervr 11 april 2025event
Het Event voor de preventieassistentvr 21 maart 2025event

Accreditaties

KRT Kwaliteitsregister Tandartsen
Q Keurmerk - Keurmerk voor alle tandheelkundige bij- en nascholing
KRM Kwaliteitsregister Mondhygiënisten
Register Preventieassistenten
CRKBO Centraal Register Kort Beroepsonderwijs