Omschrijving

Voor de ambitieuze assistent die zich optimaal wil bekwamen, hebben we een geheel nieuwe opleiding ontwikkeld voor de assistent, die zich wil specialiseren in restauratieve- en reconstructieve tandheelkunde. Een excellente opleiding met de lengte van een schooljaar.

Wat houdt deze opleiding in?

In deze nieuwe opleiding wordt ruim aandacht besteed aan de verschillende gebitsproblemen zoals trauma’s maar ook aan functionele- en esthetische problemen. We bespreken de verschillen en hoe deze problemen te behandelen zijn. Naast theorie wordt vooral plaats ingeruimd voor de praktische vaardigheden van restauratieve- en reconstructieve tandheelkunde, zoals communicatie, mondfotografie, “Four handed dentistry” en materiaalkennis.

Onze docenten laten je zien hoe je samen met de patiënt een persoonlijk behandelplan opstelt (in samenwerking met de tandarts), waarin onder andere rekening gehouden wordt met de wensen en het budget van de patiënt. Met de verschillende behandelingen wordt er volgens een doordacht plan naar een functioneel, esthetisch en blijvend eindresultaat toegewerkt.

Initiatief vanuit:

Academiae Aesthetica Opleiding esthetische tandheelkunde

Academiae Aesthetica

Opleiding Esthetische tandheelkunde

Kliniek Academie reconstructieve tandheelkunde

Kliniek Academie

Reconstructieve tandheelkunde

Docent(en)

Nienke van Zuylen
Tandarts

Volgt

Brecht Booij Smit docent bij Dental Best Practice

Brecht Smit
Paro-Preventieassistent

Volgt

Daan van Oort
Dental photography trainer

Ik ben een fotograaf gespecialiseerd in Dentale fotografie door 20 jaar ervaring in de tandtechniek. Tijdens mijn werk als tandtechnicus heb ik de opleiding fotografie gedaan en mij bekwaamd in intra-, en extraorale fotografie. Sinds 2004 verzorg ik cursussen, workshops en lezingen over dit onderwerp.

Naast de dentale fotografie houd ik mij ook bezig met architectuur en landschapsfotografie en werk ik voor diverse opdrachtgevers als zelfstandig fotograaf.

Ik houd van het geven van praktische cursussen waarbij de oefeningen de theorie ondersteunen. Hierdoor heb je meer vertrouwen en is alles direct toepasbaar wanneer je weer in de praktijk aan het werk gaat.

Nurcan Yilmaz
tandarts

Tandarts Nurcan Yilmaz-Vukkink heeft in het najaar van 2018 haar eigen kliniek in het hart van Enschede geopend. Dat heeft zij gedaan vanuit een behoefte en een visie. In de zomer van 2019 haalde zij haar EPA registratie en mag zij zichzelf officieel reconstructief tandarts

noemen. Zij heeft zich namelijk in de afgelopen jaren gespecialiseerd in de reconstructieve en esthetische tandheelkunde. "Ik wil mij met name bezig houden met de gecompliceerde gevallen en

heb mij tevens toegespitst op slijtageherstel  implantologie, witte vlekken en volledige reconstructies". Hierbij staan kwaliTIJD, minimaal invasieve tandheelkunde en biomimetische tandheelkunde centraal. Dit betekent dat ik graag onder microscopische vergroting werk en zoveel als mogelijk gebruik te maken van de nieuwste technieken waarbij ik probeer te streven naar perfectie. Als tandarts ben ik als geen ander bekend met vorm, symmetrie en functie van het gebit maar ook het gezicht.

Programma

Module 1: Basistheorie
Heeft het restaureren van de juiste beet invloed op het bereiken en handhaven van een duurzame gebitssituatie? Dat is de vraag die in deze module aan de orde komt.

Samenvatting
Onze patiënten hebben in de meeste gevallen geen klachten, dit betekent niet dat er geen risico’s bestaan. Het is zinvol om een risico-analyse uit te voeren en op het juiste moment preventieve stappen te ondernemen. Binnen de restauratieve- en esthetische tandheelkunde wordt er gestreefd naar een front-hoektandgeleiding en een goede interdigitatie in de zijdelingse delen. Regelmatig wordt de terechte vraag gesteld of deze verhoudingen wel daadwerkelijk nodig zijn om een duurzame situatie te bereiken en te handhaven.

Tijdens deze dag zal uitgebreid worden stilgestaan bij de factoren die bepalen wanneer het zinvol is om aan deze verhoudingen te voldoen en wanneer ervan kan worden afgeweken.

Module 2: Behandelplan
Het herkennen en analyseren van een reconstructieve casus en het opzetten en verrichten van een behandelplanning.

Samenvatting
Tijdens deze dag zal uitgebreid worden stilgestaan bij de factoren die bepalen wanneer het zinvol is om aan reconstructieve behandelvoorwaarden te voldoen en wanneer hiervan afgeweken wordt. Daarnaast zullen een gestructureerde planning plus behandelingsstappen doorgenomen worden, deze helpen om risico’s te minimaliseren en een voorspelbaar resultaat te bereiken. Met behulp van deze systematische aanpak worden risico’s gediagnosticeerd en worden de behandelplanning en het eindresultaat positief beïnvloed.

Module 3: Digitale mondfotografie Ga je restauratief aan het werk dan mogen goede dentale foto’s niet ontbreken.

Samenvatting
Vooraf beelden van hoe het eruit ziet, zijn een must om digitaal een plan te bedenken. Ook beelden van de mock-up bij in de mond laten zien wat een mooi gebit doet met je uitstraling en zelfvertrouwen. Uiteraard zullen reproduceerbare beelden helpen om jezelf, maar ook je collega’s te laten zien hoe je werkt, welke stappen je moet maken om tot een topresultaat te komen. En tenslotte natuurlijk dentale glamourfoto’s die de blijdschap en lichtjes in de ogen van een patiënt doen schijnen als het gebit weer helemaal mooi is. Hoe maak je deze beelden, wat is er nodig en waarom kan het niet zonder de juiste hulpmiddelen en het juiste gebruik hiervan? In 3 kwartier wordt je bijgepraat over alles wat er nodig is voor goede en mooie dentale fotografie. 

Module 4: Casepresentatie patiënt
Het uitwerken van een behandelplan, met als doel toewerken naar een duurzame gebitssituatie.

Samenvatting
Na het bezinnen kunnen we beginnen, dit lijkt een eenvoudige constatering. Is het omzetten van een behandelplan werkelijk zo eenvoudig? In de vorige module is er uitgebreid stilgestaan bij wat reconstructieve tandheelkunde inhoudt en hoe een behandelplan wordt gemaakt. Nu ga je hier zelf mee aan de slag. Aan de hand van de door jouw uitgewerkte klinische casus gaan we de huidige situatie in kaart brengen en een behandelplan opstellen, met als doel het toewerken naar een duurzame gebitssituatie.

Module 5: Materiaalkennis en communicatie naar tandtechniek
Nadere informatie volgt!

Module 6: Mallen en Mock-Up
Nieuwsgierig wat een mock-up is? In deze module leer je wat een mock-up is en volgens welke richtlijnen deze wordt opgesteld.

Samenvatting
Tijdens de afgelopen cursusdagen zijn alle stappen doorgenomen die leiden tot een goed behandelplan. Nu is de beurt aan het omzetten hiervan, zodat je een patiënt kunt overtuigen van de noodzaak van een reconstructieve, esthetische behandeling. Het beste is om dit visueel aan hen te laten zien. Een tevreden patiënt is er immers eentje die krijgt wat hij/zij verwacht. Daarvoor wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van een soort testdrive ook wel mock-up genoemd in navolging van de wax-up. Tijdens deze dag zal stap voor stap worden getoond hoe je de situatie van de opwas kunt kopiëren in de mond van de patiënt om dichtbij het eindresultaat te komen. Daarbij wordt tevens gebruik gemaakt van gouden standaarden waar je op kunt letten. De opwas (wax-up) wordt vervaardigd door de tandtechnicus. Hoe gaat dit en waar moet hij/zij op letten? Lengte en breedte van de elementen worden bepaald door een vaste formule. Een opwas (wax-up) kan als einddoel dienen, maar wordt vaak gebruikt als testfase, zodat alles visueel zichtbaar wordt voor de patiënt. In deze module leer je inzicht te krijgen in wanneer je welke beslissing maakt en welke mock-up je wanneer en waar in de mond vervaardigd.

Module 7: Instrumentarium en “Four handed”
Welk instrumentarium gebruik je voor reconstructieve behandelingen? Hoe leg je alles klaar en welke volgorde hanteer je? Wat is “Four handed dentistry” en hoe werkt deze methode?

Samenvatting
Het is algemeen bekend dat ergonomisch en efficiënt werken enorm veel tijd bespaart en fijn werkt. Een veel gestelde vraag is dan ook: hoe breng je dat in de praktijk?

Een van de manieren om dit in praktijk te brengen en alle facetten aan te pakken is werken volgens “Four handed dentistry”.

Tijdens deze dag leer je dat met de “Four handed” werkmethode lichamelijke klachten zoveel mogelijk worden uitgesloten. De tandarts en de assistent werken nauw samen om de behandeling zo rustig en zo voorspelbaar mogelijk te kunnen laten verlopen. Je leert vooruit te denken en bent de tandarts steeds een stap voor. Je leert hoe je een zo een overzichtelijk mogelijke werkplek creëert, zodat tandarts en assistent zo goed mogelijk kunnen samenwerken, waardoor lichamelijke klachten beperkt kunnen worden. In deze module komt aan bod welk instrumentarium er is en hoe je het instrumentarium in de beste volgorde kunt aangeven.

Examen / eindpresentatie
In deze slotfase komen de basistheorie, het behandelplan, mondfotografie, materiaal en instrumentariumkennis allemaal samen. Je maakt aan de hand van een casus een volledige presentatie en laat zien dat je de opgedane kennis beheerst.

Samenvatting
Je begrijpt nu van begin tot eind waar de tandarts naar toe werkt en in deze eindpresentatie laat je zien dat je de opgedane stof beheerst. Je werkt aan de hand van een casus de werkzaamheden van de restauratieve assistent volledig uit. Je kunt een behandelplan verwoorden naar de patiënt, visueel kun je de patiënt laten zien naar welk eindresultaat wordt gewerkt en je kunt het hele proces in samenspraak met de tandarts volledig uitwerken. Denk aan mondfotografie, communicatie, begrip van het behandelplan en het inrichten van het werkveld van de geplande behandeling. Tijdens de behandeling werk je volgens “Four handed dentistry” (toegespitst op het niveau van de tandarts). Deze behandeling schrijf je uit volgens protocol. Je bent op de hoogte welke materialen er gebruikt worden en waarom er wordt gekozen voor een bepaald soort materiaal.

Leerdoelen

Na afloop van deze complete opleiding beschik je over voldoende kennis en vaardigheden betreffende de:

  • basistheorie
  • behandelplan
  • digitale mondfotografie
  • casepresentatie
  • materiaalkennis
  • communicatie naar tandtechniek
  • mallen en mock-up
  • instrumentarium “Four handed dentistry”
  • examen en eindpresentatie
Data & Locaties

Nieuwe data en locatie volgen spoedig!

Overige info

Studiebelasting
Totale studiebelasting is: 8 opleidingsdagen van 6 uur (totaal 48 uur) Daarnaast dien je tevens enkele uren per week aan thuisstudie te doen.

Ingangsniveau
Assisterende

Diploma
Na afloop ontvang je – bij het positief afronden van de opleiding – een diploma.

Doelgroep
De opleiding is bedoeld voor de mondhygiënist of vak-volwassen assistent.

Accreditatie
Initiatief vanuit: Academiae Aesthetica en Kliniek Academie opleiding Esthetische tandheelkunde reconstructieve tandheelkunde

Hoe meld je je aan?

Vanwege het serieuze karakter van de opleiding en het beperkt aantal plaatsen dat beschikbaar is, is het gewenst dat je een motivatie brief mailt naar info@dentalbestpractice.nl of bel voor meer informatie naar 055-3121050.

Events & Webinars

Ieder jaar verrast Dental Best Practice weer met gave events! Denk bijvoorbeeld aan hét event voor de balieassistent of de online TV show voor de praktijkmanager! Maar ook onze webinars zijn erg gewild. Bekijk hier de agenda en meld je aan voor één van onze events of webinars.

Het Event voor de balieassistentvr 24 september 2021event
Webinar Duivelse dilemma’szie data op paginawebinar
Webinar Intervisiezie data op paginawebinar
Webinar Kinetisch (be)vragenzie data op paginawebinar
Webinar Omgaan met stresszie data op paginawebinar
Webinar Persoonlijk leiderschapzie data op paginawebinar
Webinar Teamfasenzie data op paginawebinar
Webinar van DPSI naar PPSzie data op paginawebinar

Accreditaties

Register Preventieassistenten
KRM Kwaliteitsregister Mondhygiënisten
KRT Kwaliteitsregister Tandartsen
Q Keurmerk - Keurmerk voor alle tandheelkundige bij- en nascholing
CRKBO Centraal Register Kort Beroepsonderwijs