Omschrijving

Hygiëne speelt een grote en belangrijke rol binnen iedere tandartspraktijk en is al vaak onder de aandacht gebracht. En het blijkt helaas nog steeds nodig te zijn, gezien de rapportages van de inspectie. Kijk eens kritisch naar de praktijk waar je werkzaam bent. Waar staan jullie nu? Hebben jullie de WIP-richtlijnen geïmplementeerd in jullie praktijk?

Stel steeds een portefeuille samen met haalbare doelen voor jullie praktijk en verander gewoontes waar nodig. Assistentes zijn de belangrijkste schakel voor het desinfecteren, steriliseren en het uitvoeren van de WIP.

Dit samen met de juiste apparatuur en onderhoudscontracten vormt een goede basis. Kennis van zaken geeft rust, dus begin vandaag met Infectiepreventie…!

Inhouse training
Wil je deze cursus graag bij jou in de praktijk plaats laten vinden? Dat is zeker mogelijk! Eén van onze ervaren docenten, komt graag bij jou in de praktijk om jou op te leiden. Voor meer informatie en kosten kunt je contact opnemen met één van onze medewerkers op kantoor, zij kunnen je alle ins- en outs vertellen. Je kunt bellen met 055-3121050.

Docent(en)
Marjo Riebergen docent bij Dental Best Practice

Marjo Riebergen
Docent röntgen en infectiepreventie

Mijn naam is Marjo Riebergen en ik heb na de opleiding voor dokters- en tandartsassistente zowat alle facetten doorlopen binnen de tandartspraktijk. Inmiddels alweer 41 jaar bezig in dit geweldige vak en na al die jaren boeit het mij nog steeds. Nu vind ik het leuk om mijn kennis over te dragen aan de studenten om deze net zo enthousiast te maken over het vak als ik ben. En dat kan zijn de basiscursus voor de tandartsassistent, maar ook alles op het gebied van infectiepreventie in de praktijk. Wat komt er allemaal bij kijken en waar let je op. Maar ook het verplichte onderdeel röntgenfoto’s maken; omdat deze binnen de kaders van de wet BIG vallen.

Inmiddels ben ik alweer ruim 12 jaar bij Dental Best Practice werkzaam en het is heerlijk om zo betrokken te blijven bij alles wat met de mond te maken heeft. Mijn kernwoorden zijn: kennis, enthousiasme, passie, gedrevenheid……en ja….veel plezier hebben in hetgeen je doet, want lachen is ook een belangrijk onderdeel van een stralende mond; dan ben/word je een sprankelende persoonlijkheid.

Leerdoelen

Je bent na afloop van de cursus Infectiepreventie op de hoogte van:

• persoonlijke hygiëne; kleding, uiterlijk
  • het op de juiste wijze hanteren van handschoenen
  • het toepassen van de juiste handhygiëne; wanneer handen wassen, wanneer handalcohol
  • omgaan met de juiste detergens en inwerktijden
  • implementeren en uitvoeren de WIP-richtlijnen
  • werken volgens opgestelde procedures (werkprotocollen)
  • persoonlijke beschermingsmiddelen
  • weten wat besmettingsrisico’s inhoudt
  • juiste wijze van reiniging en desinfectie en steriliseren instrumentarium
  • afvalverwerking
  • juiste routing van schoon en vuil instrumentarium
Overige info

Studiebelasting
Totale studiebelasting is: 4 uur

Ingangsniveau
Assisterende

Certificaat
Na afloop van deze cursus, ontvang je – als bewijs van deelname – een certificaat

Doelgroep
Praktijkmanager, assisterenden, tandarts

Data

Events & Webinars

Ieder jaar verrast Dental Best Practice weer met gave events! Denk bijvoorbeeld aan hét event voor de balieassistent of de online TV show voor de praktijkmanager! Maar ook onze webinars zijn erg gewild. Bekijk hier de agenda en meld je aan voor één van onze events of webinars.

Het Event voor de balieassistentvr 24 september 2021event
Webinar Duivelse dilemma’szie data op paginawebinar
Webinar Intervisiezie data op paginawebinar
Webinar Kinetisch (be)vragenzie data op paginawebinar