Omschrijving

Zelfs een ervaren praktijkmanager twijfelt soms over de aanpak van bepaalde zaken of heeft behoefte aan feedback of extra ondersteuning. Voor die praktijkmanager is onze opleiding ‘Management en leidinggeven’ een aanrader. Maar ook de zelfverzekerde praktijkmanager kan bij deze opleiding terecht voor verdieping van de functie als manager. Deze opleiding is een perfect vervolg op onze opleiding Praktijkmanager – de verdieping.

Tijdens deze 8-daagse opleiding leer je onder andere hoe je meer invloed uit kan oefenen in (of tijdens) een gesprek en welke handvaten je kunt gebruiken om op een succesvolle manier leiding te geven aan je team.

3 Praktijkvoorbeelden:
Feedback geven
Els, je balieassistent, hoor je geïrriteerd een cliënt te woord staan. Hoe spreek je Els zo aan op haar aanpak dat ze gemotiveerd aan de slag gaat met jouw feedback?

Verander management
In je praktijk verander je van agenda systeem. Het vraagt een andere aanpak van je team wat je bespreekt en je team leert. Je merkt dat een aantal medewerkers op de oude manier blijven werken. Waarom adopteert de een meteen de nieuwe werkwijze en zetten altijd dezelfde medewerkers de hakken in het zand? Hoe help je juist die medewerkers effectief door het veranderproces heen?

Delegeren
Je wilt wel delegeren, maar als je het zelf even doet gaat het sneller en beter. Jij weet precies hoe je dat handig aanpakt. En waarom komt toch iedereen met de kleinste vragen bij jou? Ze kunnen dat zelf toch ook oplossen? Wat doe je in je gedrag waardoor dat gedrag bij je team niet veranderd?

Deze en nog meer dan 20 management vraagstukken komen aan de orde tijdens de opleiding.

Je leert niet alleen waarom de ene aanpak werkt en de andere niet. Je krijgt inzicht wat de verschillende effecten van de aanpakken zijn. Vervolgens leer je door middel van oefeningen hoe je de vaardigheid toepast.

Dit, en nog veel meer praktijkvoorbeelden komen allemaal aan de orde tijdens onze opleiding Management & leidinggeven.

Daarnaast ontvang je voorafgaand aan deze opleiding gratis een éénjarig abonnement van het PM platform; hét online platform voor praktijkmanagers in de mondzorg. Zo kun je tijdens, maar ook na de opleiding nieuwe kennis blijven opdoen en in contact komen met andere praktijkmanagers.

Lees hier meer informatie over het PM platform.

Liesbeth den Hollander
Docent

Na 25 jaar werkzaam geweest in diverse management en directie rollen binnen kleine en grote organisaties heb ik negen jaar geleden de overstap gemaakt naar doceren en het geven van management en communicatietrainingen.

Toen ik als spreker tijdens de Praktijkmanagers congressen merkten dat er een behoefte lag bij de praktijkmanagers om zich op het gebied van management te ontwikkeling, zijn we de opleiding Management en leidinggeven gestart.

Als docent en trainer word ik door de deelnemers als enthousiast, energiek en motiverend omschreven. De stijl van les geven is die van interactief en positief spiegelend.

Mijn drijfveer om de opleiding te geven is dat ik zie dat deelnemers zich ontwikkelen tot management professionals die hun baan met meer lol, zelfverzekerdheid en grip leren uitvoeren. Tegen mij zeggen ze dan: deze management inzichten hebben mijn werk en leven zo positief veranderd, dat gunnen we iedereen. Daar doe ik het voor!

Dag 1
Effectief leidinggeven: checklist voor praktijkmanagers
Hoe wordt jouw gedrag bepaald?
Hoe bewust ben jij van jouw beïnvloeding
Hoe is mijn vraag/gedrag?
Welke rol kies jij?
Verandermanagement in de praktijk
De waarde van voorbereiding

Dag 2
Terugblik dag 1
Actief luisteren
De kracht van de vraag
Effectief feedback geven: naar boven, beneden en opzij
Complimenteren
Leiderschapsstijlen, wat is jouw voorkeursstijl?

Dag 3
Terugblik dag 2
Het coachgesprek, welke methodiek pas je toe?
Talentontwikkeling
Delegeren

Dag 4
Terugblik dag 3
Omgaan met stressvolle situaties
Omgaan met feedback en weerstand, 4 manieren om dat te doen
Omgaan met bezwaren

Dag 5
Terugblik dag 4
Intervisie
Iedere deelnemer brengt 1 case in uit de dagelijkse praktijk

Dag 6
Terugblik dag 5
Effectief vergaderen
De balans tussen persoonlijk en zakelijk belang
verzuimgesprek
Klachtenmanagement, hoe ga je hier effectief mee om?

Dag 7
Terugblik dag 6
Correctiegesprek
Een besluit communiceren
Motiveren van mensen, 10 regels van motivatie
Hoe vertaal ik een idee naar het management?

Dag 8
Terugblik dag 7
Eindpresentatie, wat heeft de training jou opgeleverd?
Onderhandelen, welke 4 stijlen zijn er?
Conflictmanagement
Afsluiting, hoe houden we de training levend?

 

Na het volgen van deze opleiding heb je de volgende doelen bereikt:

  • Je bent je er van bewust hoe je je omgeving met bewuste acties positief kan beïnvloeden.
  • Je beheerst effectieve manieren om feedback te geven en te vragen.
  • Je hebt inzicht in je eigen leiderschapsstijl en weet je hoe je andere stijlen kan inzetten.
  • Je herkent gedrag van anderen in veranderingsprocessen en weet je hoe er mee om te gaan.
  • Je leert hoe om te gaan met talentontwikkeling en welke invloed het heeft.
  • Je ontdekt hoe je effectiever kunt vergaderen en je hebt tools gekregen om je vergadering beter voor te bereiden.
  • Begrijp je hoe je medewerkers motiveert en heb je dit geoefend in gesprekken.
  • Leer je om te gaan met kritiek, weerstand en conflicten en krijg je verschillende manieren aangereikt om te gaan met bezwaren.
  • Je weet hoe mensen jou ervaren en bent je bewust van je kracht en je toekomstige ontwikkelpunten.

 

Studiekosten: € 5.000,-

Studiemateriaal: € 50,-

Alle bedragen zijn BTW vrijgesteld.

Studiebelasting
De opleiding start om 09.30 uur en eindigt om 16.00 uur
Totale studiebelasting is: 8 opleidingsdagen van 6 uur (totaal 48 uur)
Daarnaast dien je tevens enkele uren per week aan thuisstudie te doen.

Ingangsniveau
Diploma opleiding Praktijkmanager/management of reeds geruime tijd werkzaam als praktijkmanager

Diploma
Na afloop ontvang je – bij het positief afronden van de opleiding – een diploma.

Doelgroep
De opleiding ‘Management en leidinggeven’ is een eenjarige opleiding die uitermate geschikt is voor praktijkmanagers die reeds een opleiding Praktijkmanager in de tandheelkunde hebben gevolgd of al geruime tijd als praktijkmanager werkzaam zijn.

Events

Ieder jaar verrast Dental Best Practice weer met gave events! Denk bijvoorbeeld aan hét event voor de balieassistent of voor de praktijkmanager! Bekijk hier de agenda en meld je aan voor één van onze events.

Accreditaties

KRT Kwaliteitsregister Tandartsen
Q Keurmerk - Keurmerk voor alle tandheelkundige bij- en nascholing
KRM Kwaliteitsregister Mondhygiënisten
Register Preventieassistenten
CRKBO Centraal Register Kort Beroepsonderwijs