Omschrijving
Een werkdag van een praktijkmanager ziet er voor iedereen anders uit. Geen praktijk is hetzelfde en ook de taken van een praktijkmanager verschillen per praktijk. De ene praktijkmanager zal slechts de administratieve taken van de eigenaar overnemen en daarnaast nog assisteren, preventiewerk of baliewerkzaamheden doen. De andere praktijkmanager houdt zich ook nog bezig met het maken van de roosters, kwaliteitsmanagement, juridische zaken op het gebied van HR en inkoop.
Deze opleiding geeft jou een goede basis voor de functie praktijkmanager. Echter de gedetailleerde inhoud kan aangepast worden aan de behoefte van de groep. De opleiding richt zich niet alleen op het verwerven van nieuwe theoretische kennis, maar ook op het ontwikkelen van de vaardigheden die essentieel zijn als praktijkmanager. De opleiding is praktisch en direct toepasbaar!
De opleiding bestaat uit vier dagen waar onder andere aandacht wordt besteed aan:
- Communicatie: hoe communiceer ik op de juiste manier om mijn team met de neuzen dezelfde kant op te houden, wat is belangrijk in de communicatie.
- Timemanagement: hoe deel ik mijn dag zo efficiënt mogelijk in.
- Kwaliteitsmanagement: hoe organiseer en beheer ik de kwaliteit binnen de praktijk en wat is kwaliteit voor de patiënt.
- Personeelsbeleid: hoe begeleid ik mijn team, hoe stuur ik het team op een goede manier aan.
- Juridische zaken op het gebied van HR: wet en regelgeving m.b.t. praktijkvoering, sollicitatieprocedures, waar moet je op letten met betrekking tot de juridische zaken.
- Bedrijfskunde: denk aan inkoopbeleid, wat kost een kamer en wat moet deze opleveren per behandelaar, tips voor het verhogen van de omzet.
Mocht jij je na deze opleiding nog verder willen ontwikkelen als praktijkmanager? Kies dan voor onze vervolgopleiding praktijkmanager II – de verdieping voor de praktijkmanager met ervaring
Daarnaast ontvang je voorafgaand aan deze opleiding gratis een éénjarig abonnement van het PM platform; hét online platform voor praktijkmanagers in de mondzorg. Zo kun je tijdens, maar ook na de opleiding nieuwe kennis blijven opdoen en in contact komen met andere praktijkmanagers.
Lees hier meer informatie over het PM platform.
Caroline Cuppens
spreker, trainer, coach, adviseur tandheelkunde
Als afgestudeerde bedrijfskundige kwam ik als Belg in Nederland wonen. Behaalde mijn Master in de Zorg en NLP opleidingen.
Mijn man wilde een tandartspraktijk starten en met enthousiasme “Ik help je wel even” sta ik nu, 19 jaar later, nog steeds aan zijn zijde. Mijn functie veranderde binnen de praktijk wel iedere 3 jaar (assistent, receptie, preventieassistent, sterilisatie, management, tandtechniek). Nu ben ik verantwoordelijk voor alles wat er buiten de kamer geregeld moet worden.
In 2002 was de functie praktijkmanager nog beperkt bekend. We leerden over feedback geven, we stelden een functieprofiel van onszelf op, hoe ga je met wanbetalers om, etc.
9 jaar lang schakelde een arbeidsongeschiktheidsverzekering mijn expertise in waardoor ik in heel wat praktijken heb kunnen meekijken en begeleiden naar een rendabele praktijk. De tandarts kon het personeel betalen en zelf weer gaan skiën.
Als docent hou ik ervan om zoveel mogelijk kennis te delen, dit met een beetje humor. Ik voel me blij worden als ik monden zie openvallen van verwondering bij nieuwe kennis. Bij de vraag “Caroline, Hoe pak je dat aan?” nemen we verschillende invalshoeken door. Yes, mission accomplished!
Monique Heijtel
spreker, trainer
Monique Heijtel/ MO-HR heeft jarenlange fiscale en arbeidsjuridische kennis in het MKB en de (mond-)zorg en beweegt zich in die bedrijfstakken als ‘dé HR-afdeling op afstand’.
Na een aantal jaar als fiscaal- en arbeidsjurist gewerkt te hebben ben ik in 2005 MO-HR gestart en ben ook trainer geworden bij Dental Best Practice. Ik krijg er veel energie van als ik ondernemers, leidinggevenden kan helpen met personeelsvragen. Samen met Caroline Cuppens en Marenka Franke, verzorg ik het leerdeel over HR, personeel en Wet- en Regelgeving tijdens de opleidingen voor Praktijkmanagers. Wij vullen elkaar hierin goed aan.
Mijn motto: “Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd”. Met humor wordt het leven altijd een stukje leuker en de training ook! MO-HR is geen ‘adviesfabriek’ waarvan het werk vervolgens op de plank of in een la belandt. Ik houd van mensen en dingen samen doen!!
Monique is een HR-sparring partner , salaris- en personeelsadministrateur en in die hoedanigheid beantwoord ik dagelijks veel vraagstukken op het gebied van arbeidscontracten, arbeidsvoorwaarden, belonen, ziekteverzuim, (dis-)functioneren etc. maar ben ik ook case manager voor begeleiding bij verzuim of ontslag. Kortom alles op het gebied van personeel, want al heeft u één medewerker, de onderwerpen komen vaak allemaal wel aan bod.
Monique is gedurende de trainingen én erna voor de praktijkmanager informatiepunt en vraagbaak en in de workshop zullen alledaagse veelvoorkomende personele zaken aan de orde komen.
Marenka Franke
Praktijkmanager en docent
Ik ben Marenka Franke. Al bijna 30 jaar werk ik met heel veel plezier bij Centrum voor Mondzorg Rhenen. Een leuke en gezellige praktijk met 5 kamers en 24 medewerkers. Over een paar jaar hopen wij naar een nieuw pand te verhuizen waar de praktijkruimte 2 keer zo groot wordt, een leuke uitdaging om naar uit te kijken.
Mijn werkzaamheden begonnen met assisteren en balie. Vervolgens ook preventieassistente opleiding gedaan en mijn werkzaamheden uit kunnen breiden. Nu al vele jaren hoofdzakelijk werkzaam als praktijkmanager waarin ik mezelf helemaal kan geven. Praktijkmanagement is echt mijn ding en geeft mij iedere dag nog veel energie en voldoening.
Daarnaast ben ik vanaf 2020 ook werkzaam als leerkracht bij Dental Best Practice en dat verrijkt mij enorm. Wat een mooie combi om je kennis vanuit de praktijk en wat ik zelf de afgelopen jaren heb vergaard te mogen delen met de cursisten!! Ik ben blij dat ik deze uitdaging bij Dental Best Practice aan ben gegaan en hoop nog lang les te mogen geven aan gemotiveerde cursisten.
Zelf ben ik ook leergierig en wil mezelf blijven verrijken met kennis op het gebied van management, leiding geven, communicatie etc. Dit doe ik door het volgen van cursussen, sparren met collega praktijkmanagers, interactie met cursisten en het lezen van boeken en vaktijdschriften.
Valesca Nederlof
HR-adviseur
Ik ben een enthousiaste en voortvarende HR-adviseur die als doel heeft praktijkhouders en -managers in de Mondzorg te ontzorgen bij alle mogelijke arbeidsrechtelijke kwesties in hun dagelijkse praktijkvoering.
Met mijn ruime juridische kennis en achtergrond, gecombineerd met mijn ervaring in de mondzorg, weet ik snel wat er speelt en kan ik op maat oplossingen bieden. Van de eerste drie arbeidsovereenkomsten, langs mogelijk ziekteverzuim tot en met het exit-gesprek, ik loods klanten door juridische netelige en gevoelige kwesties met hun werknemers. Ik zorg ervoor dat praktijken aan wet- en regelgeving voldoen en dat mogelijke conflicten snel en elegant opgelost worden.
Zo kunnen professionals in de tandheelkunde zich richten op het verlenen van de best mogelijke zorg aan hun patiënten, in een prettige werksfeer.
Ratna Looijmans - van Gemert
Praktijkmanager
Na een aantal jaren als (polikliniek-) secretaresse op de kaakchirurgie gewerkt te hebben koos ik voor de studie Management Zorg en Welzijn om vervolgens de rol van teamleider op mij te nemen. Na fijne en leerzame 14 dienstjaren verliet ik toch het ziekenhuiswereldje en maakte ik geheel onverwachts de overstap naar de tandheelkunde. Inmiddels werk ik alweer zo’n tien jaar in de tandheelkunde als praktijkmanager.
Momenteel ben ik met veel enthousiasme werkzaam in twee tandartspraktijken (algemene tandheelkunde) en een verwijspraktijk voor kindertandheelkunde. Een zeer leuke en interessante afwisseling.
Ik ben zeer gericht op de mensen binnen het team. De diversiteit aan mensen met ieder hun eigen denk- en beleefwereld staat voor mij centraal en vormt voor mij de manier waarop ik mijn werk als praktijkmanager inricht en uitvoer. “Kwalitatief goede tandheelkunde en mondzorg is een missie. Een financiële gezonde praktijk is een must. Medewerkers die werkgeluk ervaren is rijkdom!”
Persoonlijke ontwikkeling heeft dagelijks mijn aandacht. Ik vind het dan ook ontzettend gaaf dat ik mijn kennis, vaardigheden en mijn opgedane ervaringen mag delen en overbrengen op anderen. Ontwikkeling en groei gaat met vallen en opstaan, laten we daarom ook vooral veel plezier houden in wat we doen door met regelmaat te lachen.
Deze opleiding biedt als eerste een basis voor de praktijkmanager anno 2024.
De opleiding bestaat uit vier lesdagen. Tijdens de lessen worden er verschillende onderwerpen behandeld als een eerste basis voor de praktijkmanager.
Denk aan:
- Wet- en regelgeving op alle gebieden
- Kwaliteitssystemen
- Protocolsystemen
- Personeelsdossiers
Naast de basis biedt de cursus ook inzicht in wie de praktijkmanager is als leider en diverse managementtechnieken, zoals:
- Communicatiemanagement
- Timemanagement
- Zelfmanagement
- Personeelsmanagement
Als bonus krijgt je als cursist ook bedrijfskunde voor de gezonde tandartspraktijk. Denk hierbij aan de onderwerpen:
- Het berekenen van kamerkosten per uur
- Inkoopbeleid
- Kostenbesparend werken
- Rendabele praktijkvoering
- Marketing
Je bent na afloop van de opleiding op de hoogte van:
- Basis wet- en regelgeving in de tandartspraktijk
- Het stroomlijnen van taken en bevoegdheden binnen de praktijk
- Hoe efficiënt inkoop en onderhoud kan plaatsvinden
- Wat kwaliteitsmanagement is, hoe protocollen opgesteld worden en hoe jouw praktijk zich kan certificeren
- Het verloop van een effectief werkoverleg
- Waar de prioriteiten liggen en hoe timemanagement het beste ingericht kan worden in de functie van praktijkmanager
- Het optimaal vormgeven van zowel interne als externe communicatie
- Het invullen van het personeelsbeleid van de praktijk
Studiekosten: € 2.150,-
Studiemateriaal: € 50,-
Alle bedragen zijn BTW vrijgesteld.
Studiebelasting
Totale (thuis)studiebelasting is ingeschat een 10 uur voorafgaand aan iedere cursusdag (totaal 40 uur). Totale theoretische studiebelasting is: 4 opleidingsdagen van 6 uur (totaal 24 uur).
De opleiding start om 10.00 uur en eindigt om 16.00 uur
Ingangsniveau
Geen opleidingseis.
Diploma
Na afloop ontvang je – bij het positief afronden van de opleiding – een diploma.
Doelgroep
Praktijkmanager, assistent die coördinerende taken op zich neemt, of administratief medewerker.
Events
Ieder jaar verrast Dental Best Practice weer met gave events! Denk bijvoorbeeld aan hét event voor de balieassistent of voor de praktijkmanager! Bekijk hier de agenda en meld je aan voor één van onze events.
Het Event voor de balieassistent | vr 19 september 2024 | event |
Hét Event voor de praktijkmanager | vr 11 april 2025 | event |
Het Event voor de preventieassistent | vr 21 maart 2025 | event |