Omschrijving

Gedurende de dag ontmoeten we constant (nieuwe) mensen. We zien en/of horen elkaar en gaan samen in gesprek. In de praktijk hebben we contact met patiënten via de telefoon of persoonlijk aan de balie. Dat contact leggen lijkt zo simpel, toch is het dat zeker niet. Een goed gesprek aan de balie en aan de telefoon is vaak het eerste contact met de patiënt en is bepalend voor de verdere verbinding met de ander. Dit geldt zowel voor jezelf als voor de (potentiële) patiënt.

De manier waarop je jouw patiënten te woord staat is dus van groot belang: jíj bent immers het visitekaartje van de praktijk. De keuze van een (potentiële) patiënt om een afspraak te maken of terug te keren, kan vallen of staan met de manier waarop hij of zij te woord wordt gestaan. Want zeg nou zelf; heb je zelf niet ooit ervaren dat een eerste contact met een praktijk of andere bedrijf van invloed is op jouw gevoel over die plek en de mensen die er werken?

In deze nieuwe cursus Communiceren en telefoneren voor de balieassistente, gaan we aan de slag met communicatieve basisvaardigheden aan de balie én aan de telefoon. Welke toon sla je aan? Hoe schat je de behoeftes en wensen van de patiënt in? Hoe reageer je wanneer een patiënt niet tevreden is? Hoe is jouw lichaamshouding? Wat is het effect van multitasking tijdens het contact met de patiënt?

Naast stil te staan bij de vraag wát communicatie precies inhoudt, gaan we ook in op effectieve vraag- en luistertechnieken. Welke verschillende vragen zijn er en wanneer stel je welke vraag? Hoe stel je de juiste vragen? Hoe gebruik je je stem? Hoe vat je een gesprek kort en bondig samen? Hoe ga je om met klachten? En als laatste gaan we verschillende type patiënten herkennen om vervolgens te leren wat we juist wel en niet moeten doen per type patiënt. Agressief gedrag is helaas steeds frequenter aanwezig, zowel verbaal als non-verbaal. De lesstof geeft je handvaten en inzicht hoe hiermee om te gaan in combinatie met het leren aangeven van je eigen grenzen.

Er wordt gedurende deze cursus ook uitvoerig geoefend met deze vaardigheden, zodat ze direct toepasbaar zijn in de praktijk. Een cursus van één dag met boordevol informatie die direct toe te passen is in de praktijk. De effecten zijn verbluffend goed!

Heb jij het gevoel dat jouw communicatie aan de balie en aan de telefoon in de praktijk kan verbeteren, dan is deze cursus zeker een aanrader!

Na afloop van de cursusdag ben je op de hoogte van:

  • Algemene communicatieve vaardigheden
  • Verbale en non-verbale communicatie
  • De do’s en don’ts tijdens de communicatie met een ander
  • Technieken om goed te kunnen luisteren
  • Bewustwording van jezelf én je gesprekspartner
  • De verschillende type gesprekspartners
  • Het belang van een goede triage
  • Het voeren van een goed (telefoon)gesprek
  • Hoe om te gaan met lastige gesprekken en/of klachten
  • Timemanagement
  • Wet en regelgeving die van toepassing zijn
  • Hoe om te gaan met het aangeven van je grenzen en agressief gedrag?
Marenka Franke docent bij Dental Best Practice

Marenka Franke
Praktijkmanager en docent

Ik ben Marenka Franke. Al bijna 30 jaar werk ik met heel veel plezier bij Centrum voor Mondzorg  Rhenen. Een leuke en gezellige praktijk met 5 kamers en 24 medewerkers. Over een paar jaar hopen wij naar een nieuw pand te verhuizen waar de praktijkruimte 2 keer zo groot wordt, een leuke uitdaging om naar uit te kijken.

Mijn werkzaamheden begonnen met assisteren en balie. Vervolgens ook preventieassistente opleiding gedaan en mijn werkzaamheden uit kunnen breiden. Nu al vele jaren hoofdzakelijk werkzaam als praktijkmanager waarin ik mezelf helemaal  kan geven. Praktijkmanagement is echt mijn ding en geeft mij iedere dag nog veel energie en voldoening.

Daarnaast ben ik vanaf 2020 ook werkzaam als leerkracht bij Dental Best Practice en dat verrijkt mij enorm. Wat een mooie combi om je kennis vanuit de praktijk en wat ik zelf de afgelopen jaren heb vergaard te mogen delen met de cursisten!! Ik ben blij dat ik deze uitdaging bij Dental Best Practice aan ben gegaan en hoop nog lang les te mogen geven aan gemotiveerde cursisten.

Zelf ben ik ook leergierig en wil mezelf blijven verrijken met kennis op het gebied van management, leiding geven, communicatie etc. Dit doe ik door het volgen van cursussen, sparren met collega praktijkmanagers, interactie met cursisten en het lezen van boeken en vaktijdschriften.

Studiekosten: € 425,-

Studiemateriaal: € 25,-

Alle bedragen zijn BTW vrijgesteld.

Studiebelasting
Totale studiebelasting is: 4,5 uur 

Certificaat
Na afloop van deze cursus, ontvang je – als bewijs van deelname – een certificaat

Doelgroep
Balieassistent

Events

Ieder jaar verrast Dental Best Practice weer met gave events! Denk bijvoorbeeld aan hét event voor de balieassistent of voor de praktijkmanager! Bekijk hier de agenda en meld je aan voor één van onze events.

Het Event voor de balieassistentvr 19 september 2024event
Hét Event voor de praktijkmanagervr 11 april 2025event
Het Event voor de preventieassistentvr 21 maart 2025event

Accreditaties

KRT Kwaliteitsregister Tandartsen
KRM Kwaliteitsregister Mondhygiënisten
Register Preventieassistenten
CRKBO Centraal Register Kort Beroepsonderwijs