Omschrijving

Het lijkt zo simpel, telefoneren. Maar dat is het zeker niet, want met een goed telefoongesprek (vaak het eerste contact met de patiënt) is er al een hoop te winnen, voor zowel jezelf als voor de (potentiële) patiënt.

De manier waarop je jouw patiënten te woord staat is dus van groot belang: jíj bent immers het visitekaartje van de praktijk. De keuze van een (potentiële) patiënt om een afspraak te maken of terug te keren kan vallen en staan met de manier waarop hij of zij te woord wordt gestaan. Want zeg nou zelf; heb je zelf niet ooit ervaren dat een eerste contact met een praktijk of andere bedrijf altijd blijft hangen.

In deze nieuwe cursus Telefoneren kan je leren, gaan we aan de slag met basisvaardigheden van telefonische communicatie. Welke toon sla je aan? Hoe schat je de behoeftes en wensen van de patiënt in? En hoe reageer je wanneer een patiënt niet tevreden is?

Naast stil te staan bij de vraag wát communicatie precies inhoudt, gaan we ook in op effectieve vraag- en luistertechnieken. Hoe stel je de juiste vragen? Hoe gebruik je je stem? Hoe vat je een gesprek kort en bondig samen?

Er wordt gedurende deze cursus ook uitvoerig geoefend met deze vaardigheden, zodat ze direct toepasbaar zijn in de praktijk.

Dus heb jij ook het gevoel dat het telefoneren in de praktijk nog beter kan, dan is deze cursus iets voor jou!

Na afloop van de cursusdag ben je op de hoogte van:

  • Do’s en don’ts tijdens telefoneren
  • Communicatietechnieken bewust en klantgericht toepassen
  • Hoe je actief kunt luisteren
  • Hoe je interesse kunt tonen en sfeer kunt creëren
  • Hoe om te gaan met lastige telefoontjes
  • Het belang van een goede triage
  • De wet en regelgeving die van toepassing zijn
Marenka Franke docent bij Dental Best Practice

Marenka Franke
Praktijkmanager en docent

Ik ben Marenka Franke. Al bijna 30 jaar werk ik met heel veel plezier bij Centrum voor Mondzorg  Rhenen. Een leuke en gezellige praktijk met 5 kamers en 24 medewerkers. Over een paar jaar hopen wij naar een nieuw pand te verhuizen waar de praktijkruimte 2 keer zo groot wordt, een leuke uitdaging om naar uit te kijken.

Mijn werkzaamheden begonnen met assisteren en balie. Vervolgens ook preventieassistente opleiding gedaan en mijn werkzaamheden uit kunnen breiden. Nu al vele jaren hoofdzakelijk werkzaam als praktijkmanager waarin ik mezelf helemaal  kan geven. Praktijkmanagement is echt mijn ding en geeft mij iedere dag nog veel energie en voldoening.

Daarnaast ben ik vanaf 2020 ook werkzaam als leerkracht bij Dental Best Practice en dat verrijkt mij enorm. Wat een mooie combi om je kennis vanuit de praktijk en wat ik zelf de afgelopen jaren heb vergaard te mogen delen met de cursisten!! Ik ben blij dat ik deze uitdaging bij Dental Best Practice aan ben gegaan en hoop nog lang les te mogen geven aan gemotiveerde cursisten.

Zelf ben ik ook leergierig en wil mezelf blijven verrijken met kennis op het gebied van management, leiding geven, communicatie etc. Dit doe ik door het volgen van cursussen, sparren met collega praktijkmanagers, interactie met cursisten en het lezen van boeken en vaktijdschriften.

Studiekosten: € 425,-

Studiemateriaal: € 25,-

Alle bedragen zijn BTW vrijgesteld.

Studiebelasting
Totale studiebelasting is: 4,5 uur 

Certificaat
Na afloop van deze cursus, ontvang je – als bewijs van deelname – een certificaat

Doelgroep
Balieassistent

Events

Ieder jaar verrast Dental Best Practice weer met gave events! Denk bijvoorbeeld aan hét event voor de balieassistent of voor de praktijkmanager! Bekijk hier de agenda en meld je aan voor één van onze events.

Accreditaties

KRT Kwaliteitsregister Tandartsen
Q Keurmerk - Keurmerk voor alle tandheelkundige bij- en nascholing
KRM Kwaliteitsregister Mondhygiënisten
Register Preventieassistenten
CRKBO Centraal Register Kort Beroepsonderwijs