Omschrijving

Je bent een specialist in je vak. Je weet dat jouw kennis een ander kan helpen. Maar hoe breng je jouw boodschap effectief over?
Hoe ga je om met weerstand die je bij een client ervaart?  Hoe houd je jezelf onder controle en de leiding over het gesprek?

In jouw vak heb je regelmatig te maken met gedrag van de client die niet gaat helpen bij het gezond houden van het gebit. Zodra je inzicht krijgt hoe je het gedrag van de ander positief kan beïnvloeden gaan deze situaties je veel gemakkelijker af. De vaardigheid de ander te motiveren zijn of haar gedrag structureel te veranderen is vaak veel winst te behalen.

Daarom starten met jou als deelnemer. We leren je inzien welk effect jouw gedrag heeft op de ander en hoe jij dat zelf kan veranderen.

Liesbeth den Hollander
Docent

Na 25 jaar werkzaam geweest in diverse management en directie rollen binnen kleine en grote organisaties heb ik negen jaar geleden de overstap gemaakt naar doceren en het geven van management en communicatietrainingen.

Toen ik als spreker tijdens de Praktijkmanagers congressen merkten dat er een behoefte lag bij de praktijkmanagers om zich op het gebied van management te ontwikkeling, zijn we de opleiding Management en leidinggeven gestart.

Als docent en trainer word ik door de deelnemers als enthousiast, energiek en motiverend omschreven. De stijl van les geven is die van interactief en positief spiegelend.

Mijn drijfveer om de opleiding te geven is dat ik zie dat deelnemers zich ontwikkelen tot management professionals die hun baan met meer lol, zelfverzekerdheid en grip leren uitvoeren. Tegen mij zeggen ze dan: deze management inzichten hebben mijn werk en leven zo positief veranderd, dat gunnen we iedereen. Daar doe ik het voor!

De leerdoelstelling is dat de cursist na deze cursus:

  • Zich bewust is van haar of zijn invloed op de ander
  • Handvatten heeft gekregen hoe de invloed positief in te zetten
  • Inzicht heeft in het veranderproces bij zichzelf en de ander en daar effectief op weet te reageren
  • Effectief heeft leren omgaan met weerstand
  • Afsluitende praktijk opdracht met verslag 

Inhoud van de cursus

  • De 4 belangrijke checkvragen bij motivatie.
  • Bewust en onbewust gedrag van jou en de ander. Hoe werkt dat?
  • Vooroordeel hoe werkt dat bij jezelf in client situaties?
  • De fasen bij een gedrags verandering bij mezelf en de ander. Hoe vervolgens te reageren bij de verschillende fasen?
  • Mijn boodschap motiverend communiceren.
  • Omgaan met weerstand en kritiek.

Effect

De cursisten hebben inzicht gekregen in:

  • Effect van eigen gedrag op de ander: de actie versus reactie
  • Bewust positieve beïnvloeding op gedrag van de ander
  • In control in gesprekken met patiënten van alle leeftijden.

Studiekosten: € 425,-

Studiemateriaal: € 25,-

Alle bedragen zijn BTW vrijgesteld.

 

Studiebelasting
Cursusdag 6 uur en +/- 4 uur praktijkverslag

Ingangsniveau
Paro-preventieassistent

Toetsing van de minor
Het uitwerken van een casus en de analyse van de inzichten van effect van de toepassing.   

Certificaat
Na afloop van deze cursus, ontvang je – als bewijs van deelname – een certificaat

Doelgroep
Paro-preventieassistenten

                                                                     

Events

Ieder jaar verrast Dental Best Practice weer met gave events! Denk bijvoorbeeld aan hét event voor de balieassistent of voor de praktijkmanager! Bekijk hier de agenda en meld je aan voor één van onze events.

Accreditaties

KRT Kwaliteitsregister Tandartsen
Q Keurmerk - Keurmerk voor alle tandheelkundige bij- en nascholing
KRM Kwaliteitsregister Mondhygiënisten
Register Preventieassistenten
CRKBO Centraal Register Kort Beroepsonderwijs